reklama

Job Hunting - Nebo, peklo, či prechádzka ružovým sadom

V poslednej dobe asi 3 mesiacov dozadu sa moja myseľ prudko a intenzívne točí okolo anglického slovného spojenia "Job Hunting". Prv kreatívny a profesionálny prístup ku tvorbe životopisu a tzv. seba-prezentácie, neskôr dennodenné oslovovanie potenciálnych zamestnávateľov a neustále vylepšovanie svojho online životopisu malo priniesť ťažko vybojované vytúžené pracovné miesto. Človek v tejto dobe býva dosť naivný, niekedy zmätený a často aj sklamaný či šťastný, no aj vďaka svojim bohatým pracovným praktickým skúsenostiam počas štúdia na vysokej škole som sa radil k tým, ktorí si mysleli, že je to prechádzka ružovým sadom. Skôr či neskôr by sa predsa mal niekto nájsť, kto ma chce zamestnať, či? No v týchto dňoch prechádzam do stavu, kedy neviem s istotou povedať, či je to pekelne ťažké alebo nebesky jednoduché. Skrýva sa za tým oveľa viac, ako som si myslel. Samotný "Job Hunting" totiž nie je iba niekoľko mesačná záležitosť pri uplatnení sa na trhu práce, je to v podstate dlhodobý niekoľko ročný proces profilovania sa a získavania skúsenosti.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (4)

Môj hon za prácou sa začal v októbri v roku 2008 v deň, kedy som si na webe vytvoril prvýkrát titulnú stranu svojho online životopisu. Tento nápad, vytvoriť si webovú stránku s informáciami doplňujúcimi môj stručný 1-stranový životopis, som dostal už dávnejšie, keď som začal aktívne rozmýšľať o tom, čo bude so mnou po škole. Ako študent 5. ročníka si predsa môžem dovoliť pracovať hneď po úspešnom ukončení posledného semestra a tak som si povedal, že si vytvorím menší náskok a začnem už na jeseň. Na svoj online životopis som použil aplikáciu Google Sites, ktorá nahradila už skôr testovaciu aplikáciu Google Pages. Tú medzičasom v Googli uzatvorili kvôli lepšie fungujúcim Sites, no mne sa tak umožnilo mať aspoň otváraciu stránku s jednoduchým názvom staskovic.googlepages.com, čo v rámci Google Sites možné nie je. Pri kliknutí na túto stránku má návštevník možnosť výberu anglickej, či slovenskej verzie životopisu.

"Job Hunting" ako Hobby

Takto sa začalo moje dennodenné "hobby" - údaje na internete bolo potrebné zladiť s údajmi v offline životopise a zároveň prispôsobiť akýmsi písaným či nepísaným pravidlám na trhu práce. Tento životopis tvoril hlavnú reprezentatívnu časť môjho honu za prácou. Mojim úmyslom bolo a stále je jednoznačne zaujať a presvedčiť o svojich kreatívnych a technických zručnostiach.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

V tomto online životopise som umiestnil aj celkom vysoko postavené očakávania od práce popri základných údajoch, pracovných skúsenostiam s popisom práce a výsledkov. Asi to bola chyba, lebo keď ma človek nepozná, tak si pomyslí, že som nafúkaný egocentrik. No nevadí, na chybách sa človek učí a teraz už táto sekcia v životopise nefiguruje. Nepatrí tam. Každopadne, údajov tam celkovo bolo tak veľa, že personalisti sa možno zľakli. Dokonca od jednej firmy som dostal až priam bizarnú odpoveď "Nechajme to teraz tak, pri Vašich ambiciách si hľadajte radšej prácu vo veľkej zahraničnej firme". Zarazilo ma to, no asi mal ten človek pravdu. :) Mne sa táto online stránka páčila ako super nápad a stále si za tým stojím. Dokonca ju je možné nájsť aj cez google po zadaní slovíčiek "online životopis".

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Pozadie Vášho životopisu

Samotný text životopisu nie je až tak dôležitý, ako skôr jeho reálne pozadie a vlastné pracovné skúsenosti, ktoré ho tvoria. Preto si myslím, že študent, ktorý má akékoľvek praktické skúsenosti zhodujúce sa s obsahom jeho štúdia, je pre firmu oveľa zaujímavejší ako študent, ktorý celú dobu štúdia iba pilne študoval a tlačil do svojho mozgu len to, čo mu učitelia kázali pre naplnenie svojich sylabov. Ja sa logicky radím k prvej skupine študentov a z tohto dôvodu som od začiatku štúdia aktívny v neziskovej študentskej organizácii AIESEC Košice, ktorá učí svojich členov základné aj pokročilé manažérske zručnosti a poskytuje im obrovský priestor na sebarealizáciu. Mne to úplne nestačilo, preto som si v treťom ročníku vyskúšal pracovať aj v PR agentúre Communication House, kde som sa učil polroka z iného súdka - vzťahov firiem s verejnosťou a ich riadenia marketingovej komunikácie. O 9-mesačnú zahraničnú pracovnú skúsenosť som sa obohatil na anglickom letisku Leeds - Bradford, kde som pracoval síce ako bežný radový zamestnanec reštaurácie, no snažil sa naučiť aj dosť z jej manažmentu a marketingu, keď už moju pozíciu nazvali takými peknými slovami "Customer Service Assitant". Vždy som si vravel, že všetky tieto skúsenosti mi pomôžu pri budúcom "job huntingu" a preto som veľmi rád obetoval veľký kus svojho voľného času popri škole práve týmto skúsenostiam. Bez ohľadu na ich budúce využitie budem vždy spokojný minimálne s tým, že som robil niečo užitočné a pestré a že nie som iba bežný študent, ktorý vie rýchlo písať na počítači, hovoriť anglicky a rozlišovať medzi spotrebným a hypotekárnym úverom.

Zladenie školy a práce v AIESEC Musím priznať, že to nikdy nebola prechádzka ružovým sadom, pretože v škole nám v každom semestri minimálne jeden predmet dal poriadne zabrať a skúškové obdobie sa tak stalo adrenalínovým športom. Myslím, že na každej fakulte sa nájde zopár profesorov, ktorí dajú študentom pocítiť, kto je pán a kto je študent. Samozrejme, chcú nám len dobre, chcú nás tak pripraviť na ťažké skúšky, ktoré nás ešte v živote postretnú. Preto si myslím, že to patrí k študentskému životu. Od roku 2003 som si ako správny proaktívny AIESECár prešiel viac než 50-imi konferenciami, či seminármi, ktorých hlavným cieľom bolo učiť formou škola hrou, a doplnené heslom "Work hard, Play hard". Najťažšie bolo zladiť rozvrh s dlhšie trvajúcimi konferenciami, no vždy sa dalo s učiteľmi dohodnúť alebo nahradiť si daný predmet. Ako čerešničku na torte som mal možnosť okúsiť orientálnu indickú kultúru. V roku 2005 som sa totiž zúčastnil v Indii na Medzinárodnom kongrese AIESEC, kde som medzi členmi AIESEC z celého sveta reprezentoval lokálnu pobočku Košíc ako jej prezident. Neskôr, posledný ročník na škole, som sa snažil prioritne učiť iných, než iba seba samého. Absolvoval som 4 konferencie v pozícii facilitátora, ktorého úlohou je pomáhať skupine - tímu - dosiahnuť spoločný cieľ a spolu si tak rozvíjať svoje zručnosti či kompetencie. Bola to veľmi zaujímavá skúsenosť a som rád, že som stretol tak skvelých, často aj zahraničných ľudí, ktorí tvorili so mnou jeden tím.

Honba za vytúženým pracovným miestom tak mala v mojom životopise aj v motivačnom liste reálne pozadie a relevantnosť slov, či spomenutých skúsenosti bola aspoň pre mňa veľmi dôležitou pre tzv. transparentnosť seba-prezentácie. Či už oslovení zamestnávatelia tomu verili, alebo nie. Myslím, že aj napriek tomu je správne odo mňa očakávať, aby som každopádne v reále ukázal, čo viem a čo som sa naučil. No povedzme si základnú otázku: Je možné sa realisticky predstaviť počas 1 hodiny pohovoru, či dokonca prostredníctvom prvého oslovovacieho e-mailu či životopisu? Odpoveď je NIE. Najhoršie je v takom "job huntingu" to, keď Vás tlačí čas, keď potrebujete prácu čo najskôr. Práve kvôli tomu som postavil svoj profil ako vysoko flexibilný a seba ako schopného budúceho pracovníka pre rôzne oblasti. Počnúc marketingom, obchodom, ľudskými zdrojmi, či v neposlednej rade informačnými technológiami. Som ale naozaj schopný sa adaptovať do hociktorej z týchto oblastí? No zároveň, je dobré sústrediť svoj profil v dnešnej dobe iba na jednú oblasť? Ani jedná otázka nemá jednoznačnú odpoveď, lebo v dnešnom svete si mladý človek už nemôže byť istý ničím a je priam nevyhnutné byť flexibilný. Preto je najpodstatnejšie sa držať hlavne svojich silných stránok a tie rozvíjať s čo najväčšou intenzitou, no v správnej miere.

Môj "Job hunting" po 3 mesiacoch nepriniesol konkrétny výsledok. Vo voľnom čase stále pracujem na svojej diplomovej práci, navštívil som sestru v Anglicku a stretol som sa s mojim bývalým manažérom z letiska v Leeds, ktorému pomáham preraziť v biznise franchizingu - v rozvoji vlastnej značky a siete fast-foodov, ktorej spustenie je plánované práve už v mnou navštívenej Indii. Kto vie? Možno o niekoľko rokov tam ešte na nejakú tú pracovnú dovolenku ešte zájdem a napíšem o tom v svojom cestovateľskom denníku. Stabilnú prácu si však aj naďalej hľadám doma na Slovensku.

Veľtrhy práce a príležitostí

Momentálne sa chystám predstaviť osobne v pracovných agentúrach. Tie sú teraz všade, väčšina firiem ich využíva na získavanie zamestnancov, takže bude asi efektívne nielen pre nich, ale aj pre mňa využiť túto formu "Job huntingu". Takisto ide marec a s ním niekoľko Dní kariéry v Košiciach, či v Bratislave. Samozrejme som si už upravil svoj online aj offline životopis do podoby, ktorá je po nejakých tých feedbackoch najprimeranejšia pravidlám, ktoré na trhu práce existujú. Urobil som si prieskum najbližších trhov práce, o ktorom sa s vami samozrejme podelím v závere príspevku. Tieto veľtrhy práce, či dní príležitosti alebo kariéry sú jednou z možností, ktoré ponúkajú priamy kontakt študentov so zamestnávateľmi vo forme priameho oslovenia, či rovno pracovného pohovoru, ktorý môže byť rýchlym začiatkom pracovného vzťahu.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Momentálne je však v mojej pozornosti jedna americká firma v Košiciach, v ktorej by som naplno využil svoje IT zručnosti a ďalej ich rozvíjal profesionálnou formou. Uvidíme, no samozrejme akékoľvek dní kariéry si nenechám ujsť, aby som videl aj iné ponuky. Som zvedavý typ.

Zoznam niektorých akcií pre študentov a absolventov, ktoré by som rád všetkým odporúčil navštíviť.

AMCHAM - JOB FAIR 2009 - Košice

Organizátor: Americká Obchodná Komora
Dátum a miesto konania: 26. 2. 2009 od 09:00 do 16:30, Hotel Double Tree v Košiciach
Web: www.amcham-jobfair.sk

Národné Dni Kariéry 2009 - Bratislava

Organizátor: AIESEC
Dátum a miesto konania: 12. - 13. 3. 2009, Incheba Bratislava
Web: www.ndk.sk.:: Cestujte vlakom na NDK so zľavou 100%: Čítajte viac tu! ::.

SkryťVypnúť reklamu
reklama


iKariéra Dní príležitostí - Slovensko

Organizátor: IAESTE Slovensko
Dátumy a miesta konania: od 09:00 do 17:00 v nasledujúcich termínoch a mestách:

  • 3. marec 2009 - Žilinská univerzita

  • 4. marec 2009 - Žilinská univerzita

  • 10. marec 2009 - Trenčianska univerzita Alexandra Dubčeka v Trenčíne

  • 17. marec 2009 - Študentské domovy a jedálne Technickej univerzity

  • 18. marec 2009 - Študentské domovy a jedálne Technickej univerzity

  • 24. marec 2009 - Technická univerzita vo Zvolene

  • 31. marec 2009 - Slovenská technická univerzita v Bratislave - Fakulta elektrotechniky a informatiky

  • 10. November 2009 - Slovenská technická univerzita v Bratislave - Fakulta elektrotechniky a informatiky

Web: www.dniprilezitosti.sk

Držím všetkým prsty pri hľadaní tej svojej vysnívanej práce!

Ján "Jaano" Staškovič

Ján Staškovič

Ján Staškovič

Bloger 
  • Počet článkov:  2
  •  | 
  • Páči sa:  0x

Som študentom Ekonomickej univerzity v Košiciach a tento rok sa chystám na vytúžené promócie, ak úspešne zvládnem štátnice a obhajobu diplomovej práce. Zoznam autorových rubrík:  Kariéra a vzdelávanieCestopisnéDivadlo snov

Prémioví blogeri

Adam Valček

Adam Valček

14 článkov
Milota Sidorová

Milota Sidorová

5 článkov
Lucia Šicková

Lucia Šicková

4 články
Karolína Farská

Karolína Farská

4 články
Jiří Ščobák

Jiří Ščobák

750 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu